Russia names nine U.S.-backed news outlets likely to be labelled 'foreign agents' | Reuters

MOSCOW (Reuters) - Russia on Thursday named nine U.S. government-sponsored news outlets likely to be labelled “foreign agents” under a new law that is being rushed through parliament in response to what Moscow says is unacceptable U.S.

Reuters November 17, 2017 03:02:15 IST
Russia names nine U.S.-backed news outlets likely to be labelled 'foreign agents' | Reuters

Russia names nine USbacked news outlets likely to be labelled foreign agents  ReutersMOSCOW (Reuters) - Russia on Thursday named nine U.S. government-sponsored news outlets likely to be labelled “foreign agents” under a new law that is being rushed through parliament in response to what Moscow says is unacceptable U.S. pressure on Russian media. On Wednesday, Russia’s lower house of parliament approved the law, allowing Moscow to force foreign media to brand news they provide to Russians as the work of “foreign agents” and to disclose their funding sources. The legislation needs approval from the upper house of parliament, which is likely to happen next week, and the signature of President Vladimir Putin before it becomes law. The Russian Justice Ministry on Thursday published a list of nine U.S.-backed news outlets that it said could be affected by the changes, which it said in a statement on its website were likely to become law “in the near future.” It said it had written to the U.S. government-sponsored Voice of America (VOA) and Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), along with seven separate Russian or local-language news outlets run by RFE/RL. One of the seven outlets provides news on Crimea, which Russia annexed from Ukraine in 2014, one on Siberia, and one on the predominantly Muslim North Caucasus region. Another covers provincial Russia, one is an online TV station, another covers the mostly Muslim region of Tatarstan, and the other is a news portal that fact-checks the statements of Russian officials. Russia’s broadside against U.S. media is part of the fallout from allegations that the Kremlin interfered in the U.S. presidential election last year in favour of Donald Trump. U.S. intelligence officials accuse the Kremlin of using Russian media organisations it finances to influence U.S. voters. This week Russian state broadcaster RT complied with a U.S. request to register a U.S.-based affiliate company as a “foreign agent”, under the Foreign Agent Registration Act (FARA). The Kremlin has denied meddling in the election and said U.S. restrictions on Russian broadcasters amount to an attack on free speech. The new media law in Russia is retaliation, it has said. A U.S. State Department spokesperson said Washington was watching the draft legislation “carefully to see whether it is passed and how it is implemented”. “As we have told our Russian interlocutors, FARA promotes transparency without restricting or limiting expression.” “FARA does not limit publishing of materials, it only requires registration, labelling, and record-keeping. Some governments have asserted FARA is being used as a tool to restrict political freedom. These assertions are completely erroneous,” the spokesperson said. The draft legislation states that Russian authorities can designate foreign media as “foreign agents”, making them subject to the same requirements that are applied to foreign-funded non-governmental organisations under a 2012 law. Under that law, “foreign agents” must include in any information they publish or broadcast to Russian audiences a mention of their “foreign agent” designation. They also must apply for inclusion in a government register, submit regular reports on their sources of funding, on their objectives, on how they spend their money, and who their managers are. They can be subject to spot checks by the authorities to make sure they comply with the rules, according to the 2012 law, which has forced some NGOs to close. RFE/RL said in a statement it did not want to speculate what steps Russia might take against it next, and looked forward to continuing its journalistic work. VOA Director Amanda Bennett has said the station remains committed to providing independent news to global audiences.

This story has not been edited by Firstpost staff and is generated by auto-feed.

Updated Date:

TAGS:

Find latest and upcoming tech gadgets online on Tech2 Gadgets. Get technology news, gadgets reviews & ratings. Popular gadgets including laptop, tablet and mobile specifications, features, prices, comparison.

also read

Tesla plans to export China-made Model 3s to Asia and Europe - sources
Business

Tesla plans to export China-made Model 3s to Asia and Europe - sources

SHANGHAI (Reuters) - Tesla is planning to export Model 3 vehicles made in China to Asian and European markets, two sources familiar with the matter told Reuters on Friday. The U.S.

Used cars drive U.S. consumer prices higher; inflation pressures firming
Business

Used cars drive U.S. consumer prices higher; inflation pressures firming

By Lucia Mutikani WASHINGTON (Reuters) - U.S. consumer prices rose solidly in August, with the cost of used cars and trucks accelerating by the most in more than 51 years likely as Americans shunned public transportation because of fears of contracting COVID-19

Insurer Aviva sells Singapore unit as new CEO shifts focus
Business

Insurer Aviva sells Singapore unit as new CEO shifts focus

By Tanishaa Nadkar and Pushkala Aripaka (Reuters) - Life and general insurer Aviva is offloading its Singapore business to a consortium led by Singapore Life, for S$2.7 billion ($1.98 billion), as the London-listed firm sharpens its focus on Britain, Ireland and Canada.