Editors leave Russian media group over Kremlin pressure - source | Reuters

MOSCOW Three top editors from Russia's RBC media group, whose reports about Vladimir Putin have irked the Kremlin, left their jobs on Friday with one source saying they were worried their managers were bowing to Kremlin pressure over their reporting. The exodus is a setback for what is widely regarded as one of the few independent media groups in Russia in a landscape otherwise dominated by state media outlets that closely toe the Kremlin's line. An article the newspaper ran on Wednesday reporting that oyster farming was set to start near a palatial property in southern Russia dubbed 'Putin's Palace' by the media was the last straw, the same RBC source told Reuters

Reuters May 13, 2016 23:31:57 IST
Editors leave Russian media group over Kremlin pressure - source  
| Reuters

Editors leave Russian media group over Kremlin pressure  source  
 Reuters

MOSCOW Three top editors from Russia's RBC media group, whose reports about Vladimir Putin have irked the Kremlin, left their jobs on Friday with one source saying they were worried their managers were bowing to Kremlin pressure over their reporting.

The exodus is a setback for what is widely regarded as one of the few independent media groups in Russia in a landscape otherwise dominated by state media outlets that closely toe the Kremlin's line.

An article the newspaper ran on Wednesday reporting that oyster farming was set to start near a palatial property in southern Russia dubbed "Putin's Palace" by the media was the last straw, the same RBC source told Reuters.

"It provoked the Kremlin's ire and they complained to the (group's) shareholder," said the source, speaking on condition of anonymity because of the subject's sensitivity. The Kremlin has repeatedly denied Putin has any connection to the property.

When asked, Dmitry Peskov, a spokesman for the Russian president, told the Interfax news agency on Friday the editors' departure was not linked to Kremlin pressure or politics.

The RBC newspaper had irritated the Kremlin in recent months by reporting on the business interests of Putin's son-in-law and with detailed dispatches about people in Putin's inner circle named in the leaked "Panama Papers" as having offshore firms.

A prominent pro-Kremlin commentator, Dmitry Kiselyov, even held up a copy of the newspaper on state TV to complain about what he said were American helpers who were prepared to link Putin to offshore companies "in whatever way they can."

Elizaveta Osetinskaya, the editor-in-chief of the overall media group, will leave, as will Maxim Solyus, the editor of the RBC newspaper, and Roman Badanin, the editor of the RBC news agency, the company said in a statement.

"In recent times we have talked a lot about how to further develop RBC and in these conversations we couldn't reach a consensus about some important questions so the decision was taken to part company," Nikolai Molibog, the company's general director, said.

The same source close to RBC said many of the group's journalists would follow suit in the next few weeks.

RBC is owned by Onexim, a group controlled by billionaire tycoon Mikhail Prokhorov. Onexim wanted to fire the editor of the RBC newspaper, the source said, but the other two editors said they would all leave together instead.

Onexim, whose offices were raided last month by law enforcement officers, declined to comment.

(Additional reporting by Lidia Kelly and Polina Devitt; Writing by Andrew Osborn; Editing by Richard Balmforth)

This story has not been edited by Firstpost staff and is generated by auto-feed.

Updated Date:

also read

In Sukki Menon's success as a burlesque performer, lessons about the value the art form can add to women's lives
Arts & Culture

In Sukki Menon's success as a burlesque performer, lessons about the value the art form can add to women's lives

The word burlesque literally means "to poke fun at," Menon explains, making the dance both a performance as well as a parody.

Rupee rises nine paise to touch 74.33 against US dollar in early trade
Business

Rupee rises nine paise to touch 74.33 against US dollar in early trade

The dollar index, which gauges the greenback's strength against a basket of six currencies, was trading 0.10 per cent down at 92.08

UK High Court declares Vijay Mallya bankrupt for Indian banks to realise debt
India

UK High Court declares Vijay Mallya bankrupt for Indian banks to realise debt

The 65-year-old businessman, meanwhile, remains on bail in the UK while a "confidential" legal matter, believed to be related to an asylum application, is resolved in connection with the unrelated extradition proceedings